همه چیز درباره آفت کش ها
نوشته شده توسط : iranfoodex

حدود یک سوم محصولات کشاورزی اعم از باغی و زراعی در مراحل مختلف کاشت و داشت ، توسط آفات از بین میروند لذا استفاده از آفت کش علیرغم نکات منفی ، کاربردی ترین روش برای مبارزه با آفات در این مراحل می باشد .
به طور کلی آفت کش به دسته ای از مواد شیمیایی گفته می شود که به منظور از بین بردن و یا کنترل آفتهای گیاهی نظیر حشرات، علفهای هرز، قارچهای زیان آور و ... استفاده می شود.
طبقه‎بندي آفت كش ها
آفت كش ها بر اساس مواد شيميايي و ترکیبات موجود آن تقسیم بندی می شوند .
آفت کش های كلره 
این گروه از آفت کش ها که مبارزه علیه طیف وسیعی از آفات را به عهده دارند مدت زمان ماندگاری و پایداری زیادی در محیط دارند .
آفت کش های فسفره 
این گروه از آفت کش ها در مقایسه با آفت کش های کلره ماندگاری کمتری دارند و در ترکیبات آنها مولکولهای حاوی فسفر وجود دارد . قدمت کشف این نوع از آفت کش ها به دوران جنگ جهانی دوم بر میگردد.
آفت کش های كاربامات‎
اين گروه از آفت کش ها از نظر مكانيسم عمل بر روي آفات شبيه آفت کش های فسفره هستند.
آفت کش های پايروتروئيد 
این گروه از آفت کش ها بیشترین کاربرد را در کنترل حشرات خانگی و آفات کشاورزی دارد 
آفت کشهای جديد
علاوه بر چهار گروهی که ذکر شد ، در حال حاضر گونه های دیگری از آفت کش ها در بازار موجود می باشد که مکانیسم و نحوه عمل هر یک با دیگری کاملا متفاوت است. 
ویژگیهای یک آفت کش مناسب
آفت کش موثر باید به همان اندازه که روي آفت هدف تاثیر کافی دارد ، بر روي محصول سمپاشی شده باید بی تاثیر باشد و همچنین بر روي حشرات مفید، اثر سوء نداشته باشد. همچنین یک آفت کش مناسب باید از قیمت متعادلی برخوردار باشد تا استفاده از آفت کش از نظر اقتصادي مقرون به صرفه باشد. از طرف دیگر یک آفت کش ایده ال نباید در محصول نهایی طعم یا بوی نامطبوع و خاصی ایجاد کند و همچنین باید برای انسان و دام بی خطر بوده و درجه سمیت آن تحت شرایط محیطی و جوی مختلف ، تغییر نکند.
همچنین یک آفت کش ایده آل در محیط قلیایی و اسیدی نباید ، سریعا تجزیه شود و در زنجیره غذایی و به طور کلی در سیستم کشاورزی و غیر آن ، اختلالی ایجاد نکند .
هر آفت کش و به طور کلی ، سموم کشاورزی دارای سه نوع نام می باشند .
نام عمومی آفت کش که عموما این نام توسط شرکت تولید کننده آن انتخاب می شود و بعد از تایید موسسات متولی استاندارد ، ثبت می شود که بر اساس این نام عمومی ، مصرف کننده ، هیچ اطلاعاتی درباره ساختار شیمیایی آن آفت کش نخواهد داشت .
نام دیگر یک آفت کش ، نام تجاری آن می باشد که در واقع نام تجاری ، همان فرمولاسیون آفت کش می باشد . از آنجا که آفت کشها با فرمولاسیونهای مختلفی وجود دارد ، بنابراین تنوع نام آفت کشها زیاد می باشد . بر روی بسته بندی آفت کشها معمولا حرف اول نام تجاری با حروف بزرگ نوشته می شود .
نام شیمیایی آفت کش نیز بر اساس قوانین بین المللی انتخاب و ثبت می شود که با آگاهی از نام شیمیایی آفت کش ، به ساختار شیمیایی آن پی خوهیم برد.
عبارت فرمولاسیون در سموم کشاورزی
تغییراتی که بر روی سموم کشاورزی و آفت کشها صورت می گیرد تا باعث بهبود میزان تاثیر و شرایط نگهداری آن شود در اصطلاح فرمولاسیون نام دارد .
در فرمولاسیون ، ترکیبات شیمیایی سموم با مواد غیر سمی که با یکدیگر سازگاری فیزیکی و شیمیایی دارند ترکیب می شوند .
ترکیبات غیر سمی بکار رفته در فرمولاسیون قرار است که میزان تاثیرات آفت کش یا هر سم شیمیایی را افزایش داده و باعث افزایش حلالیت آفت کش در آب گردد . همچنین از دیگر وظایف این مواد بکار رفته در فرمولاسیون آفت کش میتوان به تاثیر آن بر کاهش تبخیر و باد بردگی سم اشاره کرد . کمک به نفوذ سم و افزایش میزان چسبندگی و پخش شوندگی آفت کش ، از دیگر موارد کاربرد این مواد در فرمولاسیون آفت کش می باشد .

مخزن سمپاش

مخازن پلی اتیلن





:: برچسب‌ها: آفت کش,علف کش,قارچ کش,نماتد کش,کنه کش,جونده کش ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 شهريور 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: